ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 2

Κωδικός μαθήματος
13Κ34_15
Μονάδες ECTS
4,5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Δ. ΔΕΛΛΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 

 

3

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητής/-τριες θα έχουν αποκτήσει:

Γνώση των πηγών έρευνας των κυριότερων γλωσσικών ζητημάτων από την Ιστορία της νέας ελληνικής και των διαλέκτων της.

Δυνατότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης γνώσεων και πληροφοριών προκειμένου να διαμορφώνουν κρίσεις σχετικές με επιστημονικά ζητήματα του γνωστικού πεδίου τους.

Ικανότητα κοινοποίησης πληροφοριών, προβλημάτων και λύσεων σε εξειδικευμένο και μη κοινό.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές.

Δυνατότητα χρήσης της γνώσης κατά την επαγγελματική διαδρομή τους.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες…

 

Αυτόνομη εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Η ελληνική γλώσσα στον ελληνιστικό κόσμο και στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Γενική επισκόπηση. Βλ. συγγράμματα και πρόσθετη βιβλιογραφία  
Η εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας κατά την μεσαιωνική και νεοελληνική περίοδο. Περιοδολόγηση. Εξωτερική ιστορία.    
Η ελληνική γλώσσα στους πρώιμους χρόνους του Μεσαίωνα (6ος αι.-1100). Πηγές. Κύριες γλωσσικές μεταβολές. Δείγματα κειμένων σε απλούστερη γραπτή γλώσσα.    
Η ελληνική γλώσσα στους όψιμους χρόνους του Μεσαίωνα (1100 - 1453). Πηγές. Γλωσσικές εξελίξεις. Δείγματα κειμένων σε προφορική Κοινή.    
Η Ελληνική στην περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (15ος - 18ος αι.). Πηγές. Δείγματα κειμένων.    
Διάλεκτοι και ιδιώματα    
Ο «θρησκευτικός δημοτικισμός» (αρχές 16ου-μέσα 18ου αι.).    
Οι γραμματικές της νεότερης Ελληνικής. Η πρώτη γραμματική της δημώδους ελληνικής (περ. 1550) και το έργο του Ν. Σοφιανού.    
Η διαμόρφωση εθνικής γλώσσας στους κόλπους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (μέσα 18ου αι. - 1821). Γενική επισκόπηση.    
Πρώτες προσπάθειες για τη ρύθμιση της ομιλούμενης γλώσσας: Δημήτριος Καταρτζής, Αδαμάντιος Κοραής.    
19ος αι.: Εποχή καθαρισμού    
20ος αι.: Εποχή δημοτικισμού.    

Η δομή της σύγχρονης νεοελληνικής γλώσσας.

 

 

   

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

 

 
Πρόταση 1 Γραπτή εξέταση
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη, πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΝΑΙ

Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους/τους φοιτητές/-τριες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τους αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

 

Διαλέξεις

 

 

ρες

 

Αυτοτελής μελέτη

Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης

(γραπτές Εξετάσεις)

 

70,5 ώρες
Εξετάσεις 3 ώρες
Σύνολο 112,5 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή τους διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Τους

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση περιλαμβάνει:

Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης

Ερωτήσεις Ανάπτυξης θεμάτων

Εφαρμογή Θεωρίας σε Επίλυση Προβλημάτων

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

Brownig, R. 1969 [1983]. Medieval and Modern Greek. Ελλην. μτφρ. Δ. Σωτηρόπουλου, Η ελληνική γλώσσα. Μεσαιωνική και Νέα. Αθήνα: Παπαδήμας, 1988/1991.

ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ, Γ. 20025. Συνοπτική Ιστορία της ελληνικής γλώσσας με εισαγωγή στην ιστορικοσυγκριτική Γλωσσολογία. Αθήνα.

TONNET, H. 1993. Histoire du grec moderne. La formation d'une langue. Ελλην. μτφρ. Μ. Καραμάνου & Π. Λιαλιάτσης, επιμ. Χ. Χαραλαμπάκης, Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Η διαμόρφωσή της. Αθήνα: Παπαδήμας, 1995.

Χόρροκσ, Τζ. 1997. Greek: A History of the Language and its Speakers. Ελλ. μτφρ. Μ. Σταύρου & Μ. Τζεβελέκου, Ελληνικά. Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2006.

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adrados, F. R. 1999. Historia de la Lengua Griega. De los orígenes a nuestros días, Madrid, editorial Gredos. Ελλην. μτφρ. A. Villar Lecumberri, επιμ. Γ. Αναστασίου & Χ. Χαραλαμπάκης, Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Από τις απαρχές ως τις μέρες μας. Αθήνα: Παπαδήμας, 2003.

ανδριωτησ, Π. Ν. 1992. Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.

Eideneier, H. 2004. Όψεις της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας. Από τον Όμηρο έως σήμερα, από τη Ραψωδία στο Ραπ. Αθήνα: Παπαδήμας.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ. Στο ΕΛΛΑΔΑ. ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ. Τ. Α΄ Γλώσσα-Αρχαιότητα. Αθήνα: Πάπυρος, 15-190.

Καζαζης, Ι. Ν. & Τ.Α. Καραναστασης, 2001-2003. Επιτομή του Λεξικού της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας 1100-1669 του Εμμανουήλ Κριαρά. Τόμ. Ι (Α-Κ), Τόμ. ΙΙ (Λ-Παραθήκη). Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ.

Καψωμένος στ. 1985. από την ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Η ελληνική γλώσσα από τα ελληνιστικά ως τα νεότερα χρόνια. (α΄ ανατύπωση 2003). Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ [ΙΜΤ].

Κέντρο ελληνικής Γλώσσας (Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα):

ΚΟΠΙΔΑΚΗΣ, Μ. Ζ. (επιμ.). 1999. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Ε.Λ.Ι.Α.

ΜΠΑΜΠΙΝΩΤΗΣ, Γ. 20025. Συνοπτική Ιστορία της ελληνικής γλώσσας με εισαγωγή στην ιστορικοσυγκριτική Γλωσσολογία. Αθήνα.

ΜΠΑΜΠΙΝΩΤΗΣ, Γ. (επιστ. Επιμ.). 2011. Το γλωσσικό ζήτημα. Σύγχρονες προσεγγίσεις. Αθήνα: Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία..

Τριανταφυλλίδης, Μ. 2002. Νεοελληνική γραμματική. Ιστορική εισαγωγή. Στο Άπαντα 3ος τόμος. 1η έκδ. 1938, 1η ανατ. της 2ης έκδ. 2002. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ [ΙΜΤ].

Χατζιδακισ, Γ. Ν. 1905-1907. Μεσαιωνικά και νέα Ελληνικά. Ι-ΙΙ. Αθήνα. Ανατύπωση, Αθήνα: Πελεκάνος, χ.χ.

Χριστιδησ, Α.-Φ. (επιμ.). 2001. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Από τις αρχές έως την ύστερη αρχαιότητα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ιδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη].